نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟ اختلال بیش فعالی حتی در ۵۰ سالگی افزایش مهاجرت پرستاران مشهدی از فروردین ۱۴۰۳ تاکنون ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند فواید فوق‌العاده و بی نظیر روغن زرده تخم مرغ برای سلامت مو + طرز تهیه آن قطار مشهد-تهران پس از رفع نقص لوکوموتیو به حرکت خود ادامه داد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟ راهی تضمینی برای دفع مورچه از خانه مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (١٢ اردیبهشت ١۴٠٣) | اواخر هفته، خراسان رضوی و مشهد بارانی می‌شود افزایش حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیران، امروز به تصویب رسید + جزئیات (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ابلاغ مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان کمتر از ۷ سال (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جلوگیری از ۱۳۰ سقط جنین به‌همت مرکز «نفس» در شهرستان قوچان تعرفه ویزیت پزشکان بخش خصوصی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
سرخط خبرها

کلاس را به معلم بسپارید!

  • کد خبر: ۱۹۲۹۰۶
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
کلاس را به معلم بسپارید!
سلطنت عجیب مادران بر کلاس‌های درس و تضعیف نقش معلم و پراکندگی که درباره امر مهم تربیت اجتماعی از این رهگذر ایجاد شده است آسیبی بسیار جدی برای نسل حاضر خواهد بود.

شاگرداول مدرسه بودم. با نمره انضباط ۲۰. اما سه روز اجازه رفتن به کلاس را نداشتم و پشت در دفتر گریه می‌کردم. فقط به دلیل اینکه یکی از بچه‌های کلاس، تعدادی عکس از فوتبالیست‌های آن دوره با خودش آورده و قطعه‌ای ۲۰ تومان به هم کلاسی‌ها فروخته بود، همه بچه‌های کلاس تنبیه شدند و باید والدینشان را می‌آوردند. تا مدرسه نسبت به این خطر بزرگی که فرزند دلبندشان را تهدید می‌کرد آگاهشان کند!

من که بچه درس خوان کلاس بودم و اصلا قاتی این بازی‌ها نمی‌شدم، اولا بی عدالتی می‌دانستم که با من هم مانند بقیه رفتار شود و از سوی دیگر از اینکه مامان و بابا اگر پایشان به مدرسه برسد چه بلایی قرار است سر من بیاورند ترس داشتم. می‌دانستم هرچه قسم بخورم که موضوع به من ربطی ندارد و فقط یک تنبیه همگانی بوده که شامل من هم شده است والدینم هرگز نمی‌پذیرند. یقین داشتم ابتدا با پیش داوری‌های مادر و پدرم درباره خطای من مانند «اگر کاری نکرده بودی مدرسه ما را نمی‌خواست!» و پس از آن برای پیشگیری از ارتکاب چنین جرمی قرار بود بر من چه بگذرد!

در آن روزگار این قاعده کلی که «معلم اشتباه نمی‌کند و هرچه بگوید همان است» یا عبارت معروف «چوب معلم گل است» باور ذهنی بیشتر پدر و مادر‌های آن نسل بود و انصافا معلمی هم احترامی درخور شغل انبیا داشت.

حالا نه به آن شوری شور و نه به این بی نمکی؛ این روز‌ها به ویژه از زمانی که به دلیل همه گیری کرونا با کلاس‌های مجازی، درس و مدرسه به خانه‌ها کشیده و بخش زیادی از موضوع تعلیم به والدین سپرده شد، سلطنت عجیب مادران بر کلاس‌های درس و تضعیف نقش معلم و پراکندگی که درباره امر مهم تربیت اجتماعی از این رهگذر ایجاد شده است آسیبی بسیار جدی برای نسل حاضر خواهد بود.

از آنجا که فرآیند آموزش و پرورش در همه دنیا، در حقیقت بسته‌ای پیش بینی شده و متناسب برای همه بچه‌ها با سطوح متفاوت اجتماعی و فرهنگی است که از یک پیوستار منطقی پیروی می‌کند اگر قرار بر این باشد که هریک از اولیای دانش آموزان بخواهد با سلیقه و فرهنگ خانواده خود، معلم را به کنش و واکنشی در تعلیم و تربیت وادار کند، به واقع تأثیر آن بر جامعه پذیری سایر دانش آموزان چه خواهد بود.

والدین اکنون به ویژه در مدارس غیرانتفاعی از طریق فضای مجازی آن قدر در کلاس درس معلمان حضور پررنگی دارند که آموزگار حتی در دادن تکلیف یا آزمایش هم از خود کمترین اختیار را دارد و برای او از سوی والدین تعیین  تکلیف می‌شود.

مثلا معلم هنر، کاردستی یاد می‌دهد اولیا فریاد برمی آورند که چرا برای ما زحمت خرید کاغذرنگی و چسب درست می‌کنید، معلم علوم آزمایش می‌دهد واویلایی راه می‌افتد که چه لزومی دارد! کودکی در مدرسه به فراخور سنش کودکی می‌کند؛ به این ترتیب به نظر می‌رسد هر خانواده‌ای کودک خود را محور ایجاد سیستم آموزشی می‌داند، به نحوی که در این رهگذر همگان باید بر خواسته یک نفر گردن بگذارند، به شکلی که روحیه فردمحوری بر تعامل گروهی ترجیح می‌یابد.

مدرسه، خانه دوم کودکان ماست و طبیعتا بچه‌ها و اولیای مدرسه باید در این چارچوب احساس آرامش داشته باشند. اگر هدف از آموزش و پرورش رشد شخصیتی و علمی نسل آینده است معلمان و دانش آموزان نباید مدام بازیچه سلایق مختلف و شخصی قرار بگیرند و باتوجه به نگاه ارشادی ویژه سیستم آموزشی، بهتر است والدین بیشتر بنا را بر احترام و اعتماد به معلمان قرار دهند و تا حد امکان از اعمال سلیقه شخصی بر مجموعه تحصیلی فرزندانشان بکاهند و آموزش و پرورش را به مدرسه بسپارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->